HET SCHILDERIJ
door Geurt Busser
Eigenlijk ben ik nu al 32 jaar hetzelfde schilderij aan het maken, daarbij
voortdurend aan het werk met motorfietsen, vrachtwagens en schepen, om het snel
verdwijnende gebied voor "Het Schilderij", nog te vinden. Aan het procederen
tegen iedereen die dit gebied aantast. Mijn ogen hebben voortdurend honger,
"is hier nog iets te schilderen?"
Woorden zijn makkelijk mee te nemen, die heb je altijd bij je. Maar sommige
dingen kun je niet met woorden zeggen: daar is een beeld voor nodig- en" de
moeite waard vinden"- en waterverf wat mij betreft- daar moet je materiaal voor
meenemen. En als je dan ter plekke bent met je attributen, moet je je niet
meer vermoeien met dingen die gewoon in woorden te zeggen zijn, dan moet je
proberen de heldere taal van "Het Schilderij" te spreken.
Aquarel, "Boschwad, onder Rottumerplaat", 35x50cm
Aan de wal, in musea, zie ik werk van collega's: Chinese landschappen van een
paar duizend jaar oud, de Nederlandse traditie van het zeeschilderen. Monet
had een schilderboot, de schilders van de Haagse school gingen er met bootjes
opuit om te schilderen, Turner bond zich tijdens een storm vast in het
kraaienest van het schip. Als ik in een museum voor zo'n schilderij sta, dan
lees ik daarin de honger, de hartstocht, de bezeten overgave waarmee de mannen
gewerkt hebben, de wellust van kleur en vorm. Bij een ander word ik alleen maar
stil.........
De wereld wil geschilderd worden, we zijn nog maar met weinig. Willem den
Ouden zit op een krib, het stromende water en de lucht te tekenen, zijn
prachtige Rivierenlandschap is verdwenen. Ben van Voorn gaat nog weleens met
mij mee en schildert verder het landschap van Portugal, Spanje en Bonaire, "waar
het nog normaal is". In zijn werkgebied in Drente wordt natuur ontwikkeld met
bulldozers en motorzagen. "Dat wordt een kunstmatig landschap, daar hoef ik niet
nog een keer kunst van te maken". Ik moet het laatste stukje ongeschonden
uitzicht op de Waddenzee opnieuw bevechten voor de Raad van State, dit keer
tegen de NAM.
Ik heb altijd met waterverf geschilderd. Het materiaal wil zichzelf
schilderen, water en wolken en nevels en het verdampen en neerslaan van
waterdamp rondom bomen en gebouwen. Maar het mysterie is het licht, hoe kun je
iets te schilderen dat lichter is dan het papier. "Busser is een echte
slechtweer schilder", werd in '79 over mij geschreven. Mist, storm, over me
heen buitelende wolken, daarin zat mijn hoogste licht, en altijd zocht ik de
lege ruimte met zo veel mogelijk lucht. Het militair oefenterrein in het
Lauwersmeer werd in '87 in gebruik genomen, maar ik had mijn sloep ingericht als
atelier en ging het Wad op! En daar vond ik het hoogste licht, ik schilder
richting zon, het weerspiegelen van de zee loopt door in het natte papier, de
ogen doen me als ik op het papier kijk even pijn als wanneer ik naar de zee en
de zon kijk. En in die pijn, maar ook in dat geweldige feest van licht meng
ik mijn kleuren. Dat gebied was zo eindeloos, daar waren geen hekken of
heggen of bomen te plaatsen, daar was geen nieuwbouw te plegen. Dat gebied was
zo goed beschermd dat zelfs mijn werkzaamheden beschouwd werden als een ernstige
bedreiging voor de rust, en ik drie en een half jaar heb moeten procederen om
daar alleen maar te mogen schilderen; twee keer voor de Raad van State.
Ik had in redelijkheid nooit kunnen verwachten dat er een geweldige industrie
op dat gebied losgelaten zou worden. Immense windturbines, drie keer hoger dan
de hoogste bebouwing op de kust [de kerken], duizenden explosies van seismisch
onderzoek, waardoor alle vis, en kudden zeehonden tot kilometers in de omtrek
verdreven werden. Oeroude mosselbanken zijn door fabrieksschepen
opgevist...allemaal, overal.
Seismologisch onderzoek onder Rottumeroog
De gaswinning bij Ameland heeft nu al een bodemdaling en bijbehorende afslag
veroorzaakt, waardoor de Kwelder bij de Kooiduinen verdwenen is, daar is nu
11000 ton steen gestort ter bescherming. Engelsmanplaat en het Rif zijn bijna
1 meter lager, Rottumeroog verdwijnt onverwacht snel. Tussen Ameland en
Schiermonnikoog, bij het Pinkegat, heeft eerst de Seafox [hefeiland van de NAM]
"tijdelijk" geboord, om een monopipe[?] te plaatsen. Zomer 97 heeft de Ensco 72
[hefeiland van de NAM] "tijdelijk" vanaf deze pijp geboord, zomer 98 heeft de
Ensco 72 hier opnieuw "tijdelijk", geboord. Bij deze boring ging van alles
mis, zodat zij anderhalf maand langer duurde dan voorspeld. Deze locatie ligt
100 meter buiten de grens waar juridisch nog niet geboord mag worden, maar
daardoor wordt hij niet automatisch onzichtbaar of onhoorbaar. Al die tijd
klinkt daar een luguber waarschuwingssignaal over het Wad, dag en nacht. Je
kunt niet een gebied schenden en vervolgens ongeschonden weer achterlaten. Op
elke NAM locatie kan elk moment een fel verlichte boortoren, waakvlam of
affakkelvlam verschijnen en nu dreigt er zelfs in de kustzone en de waddenzee
zelf geboord te worden.
Affakkelen aan het Lauwersmeer bij Munnekezijl
Dezelfde juriste van LNV die mijn werkzaamheden voor de Raad van State
omschreef als "een ernstige bedreiging voor de rust in het gebied" heeft nu de
opdracht gekregen om met de NAM- werkzaamheden in te stemmen, op hoorzittingen
en in de rechtzaal. Zo worden we het nooit eens. De NAM beweert daar geen
enkele schade aan te richten; dat kan ik alleen begrijpen als ik me verplaats in
het perspectief van de NAM. Vergeleken met moeder Shell in Nigeria, en
oliemaatschappijen verder op de wereld, gaat de NAM hier waarschijnlijk zeer
zorgvuldig te werk. Maar in het perspectief van het gebied is het een
gigantische overval. We dachten altijd dat de Waddenzee groot was, maar nu,
omringd door industriele bouwsels, zie je pas hoe klein en teer en kwetsbaar dit
landschap is.
Locaties van windturbines in Friesland (rode stippen)
Op een avond kwam ik terugvaren van Rottum naar Noordpolderzijl. De vloed
zat er massief in, er liep een grote vlakke deining over de zee, de zon ging
prachtig onder. Op het eerste stuk Zuid Oost Lauwers had ik nog geschilderd
op het achterdek tijdens de vaart: schip op de stuurautomaat, motor
stationair. Het alarm van de dieptemeter waarschuwde voor de Andelbult. De
bocht om, weer een lange rechte koers, het schilderen was gedaan, en daar kwam
de volle maan op. De trage deining was een bewegende spiegel, mijn ogen
wilden nog kijken, de spieren van mijn ogen wilden mee met dat stadige lichter
en donkerder worden. Het hart wilde me rustig in de borst zakken; misschien was
er nog hoop voor de mensheid. Maar de gasvlam van Warffum priemde
meedogenloos recht uit de zee omhoog, fel oranje flakkerend. Ik kon niet zo
gaan zitten dat ik het licht van de maan wel zag en die gasvlam niet. En daar
drongen zich alle handige tips van de NAM in mijn gedachten: "Dan kijk je
toch de andere kant op." "Dan laat je dat toch weg". "Je maakt mij niet
wijs dat je last hebt van zo'n waakvlammetje". "Heb je wel last van een
boortoren, en niet van een kerktoren?" Al deze tips helpen geen
zier. Ieder mens wil wel eens vrij over de zee uitkijken. Op de waddenzee was
dat mogelijk, daar begon twee keer per dag de wereld. "In den beginne schiep
God de hemel en de aarde. De aarde nu was woest en ledig, en duisternis lag op
den vloed" [De Bijbel pag 1]. Nu ligt daar op de vloed een woud van
windturbines, NAM locaties met boortorens, affakkel en waakvlammen, enkele
hefeilanden, overal felle electrische verlichting, en oranje knipperende
meetpalen voor de bodemdaling. Wat overblijft zijn wetenswaardigheden over
planten, dieren, sedimenten, gasvoorkomens windsnelheden en geluidscontouren,
die door wetenschappers en juristen in de MER procedures handig te manipuleren
zijn.
Ik neem het de Waddenvereniging kwalijk dat zij de laatste ongeschonden
waarde van de Waddenzee, haar uitzicht, verloren heeft laten gaan. De Waddenzee
is niet groot, maar je kon je verbeelden dat zij groot was. Die verbeelding is
ons afgenomen.
Uit de illustraties wordt duidelijk, dat het enige nog tamelijk ongeschonden
gebied het oostelijk Wad is. Ik raad de Waddenvereniging aan haar hoofdvestiging
naar Groningen te verplaatsen,omdat hier misschien nog iets te redden is waar
termen als "Oergevoel" en "De laatste wildernis" meer zijn dan lege woorden.
Boorlocaties op en om de Waddenzee in Friesland en Groningen (op
basis van NAM - gegevens)
|